1. Úvod
Informácie v tomto Návode na montáž a použitie majú informatívny charakter. Za prípadné tlačové chyby v množstve jednotlivých prvkov, popise a informáciách vydavateľ nepreberá zodpovednosť. Všetky údaje o rozmeroch a hmotnosti sú len orientačné. Všetky práva sú vyhradené vydavateľovi. Dotlač – vrátane čiastočného – je možný len s písomným súhlasom vydavateľa.
Vydaním tohto návodu predchádzajúce verzie strácajú platnosť. Návod na montáž a použitie pojazdného lešenia ALUFIX 5000 spracovala spoločnosť ALFIX ČR, s.r.o.
september 2024
Návod si môžete tiež stiahnuť v PDF
Vážený zákazník,
so systémom pojazdného lešenia ALUFIX 5000 získavate všestrannne využiteľné a robustné pojazdné lešenie. Pre prácu vo výškach až do 10,65 metra ponúka dostatočnú voľnosť pohybu a priestor na manipuláciu s materiálom a náradím. Naše pojazdné lešenie spĺňa všetky požiadavky normy ČSN EN 1004-1.
Na zaistenie bezpečného používania lešenia je nutné plne dodržiavať tento Návod na montáž a použitie pojazdného lešenia ALUFIX 5000“. Tento Návod na montáž a použitie je platný len pre lešenie, ktoré je popísané v tomto návode. Vopak si dôkladne prečítajte tento návod. Zabezpečte tiež, aby bol k dispozícii pri každom použití lešenia. Názorne Vám vysvetlí všetky postupy a všetky bezpečnostné opatrenia v najvhodnejšom poradí.
Prevádzkovateľ lešenia musí v rámci vlastnej zodpovednosti zabezpečiť nasledovné: zabezpečiť dodržiavanie miestnych, regionálnych a národných predpisov, za účelom bezpečnej manipulácie dbať právne normy (zákonov, nariadení, smerníc atď.) týkajúcich sa bezpečného zaobchádzania, zabezpečiť, aby bol Návod na montáž a použitie k dispozícii personálu prevádzkovateľa a aby boli dodržiavané do všetkých podrobností všetky vykonané úpravy ako sú pokyny, varovania a bezpečnostné ustanovenia.
Prácu s návodom Vám uľahčí obrázkový katalóg pojazdného lešenia s rozpisom jednotlivých prvkov. Ak sa pri montáži a používaní chystáte použiť postup odchylný od tohto návodu, alebo ak máte k tomuto systému ešte otázky, prosíme kontaktujte nás. Sme vám vždy radi k dispozícii. Pojazdné lešenie je certifikované výskumným inštitútom práce a sociálnych vecí, v. v. i.
Váš ALFIX ČR, s.r.o.
2. Prehľad
Rad pojazdného lešenia ALUFIX 5002-5009 má nasledujúce kľúčové technické parametre a spĺňa všetky požiadavky normy ČSN EN 1004-1-3-9,8/7,85-XXXD-H2.
Ponúka výškove nastaviteľné pojazdové kolieska s dvojitou brzdou. ALFIX ponúka pojazdné veže v 8 rôznych výškach s rôznymi variantami podpier.
Tieto možnosti sú stručne popísané nižšie.
Možné stavebné výšky a potrebné podpery / zaťaženie závisia od toho, či má byť pojazdná vež použitá v interiéri (bez pôsobenia vetra) alebo vonku (s pôsobením vetra). V kapitole 6 je podrobne uvedené, ktoré kombinácie pracovných výšok a stabilizátorov sú možné vo vonkajšom a vnútornom prostredí. Je tu tiež uvedený zoznam potrebného zaťaženia.
Pracovná plocha
- Zábradlie
- Vertikálny rám
- Podlážka s otvorom
- Okopová zarážka pozdĺžna
- Okopová zarážka priečna
- Poistky
Medziposchodie
- Zábradlie
- Vertikálny rám
- Podlážka s otvorom
- Diagonála
Základňa
- Zábradlie pre spevnenie
- Stabilizátor
- Podlážka bez otvoru
- Závažie
- Pojazdný oceľový rám
- Pojazdové koliesko
- Vretenová päta
| Výška lešenia: | 3,20 – 13,45 m |
| Veľkosť pracovnej plochy | 0,6 x 2,7 m |
| Maximálne zaťaženie podlážky: | 200 kg/m² |
| Celkové rozmery | 5002 | 5003 | 5004 | 5005 | 5006 | 5007 | 5008 | 5009 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Pracovná výška (m)
|
3,20 | 4,30 | 5,60 | 6,75 | 7,60 | 8,70 | 9,55 | 10,65 |
|
Výška lešenia (m)
|
2,45 | 3,55 | 4,85 | 6,00 | 6,80 | 7,95 | 8,80 | 9,90 |
|
Výška podlahy (m)
|
1,20 | 2,30 | 3,60 | 4,75 | 5,60 | 6,70 | 7,55 | 8,65 |
| Váha (kg) | 85 | 133 | 187 | 226 | 240 | 262 | 265 | 311 |





len po dohode s výrobcom!
3. Pokyny na použitie
Záruka
Rozsah a doba záruky je stanovená vo Všeobecných obchodných podmienkach (VOP) výrobcu.
Predpokladané používanie
Lešenie uvedené v tomto Návode na montáž a použitie smie byť používané len v súlade s predpismi ČSN EN 1004-1 a montážnymi príkladmi uvedenými v tomto Návode na montáž a použitie. Akákoľvek odchýlka od použitia lešenia uvedeného v tomto Návode na montáž a použitie sa považuje za nesprávne použitie. To platí aj pre nedodržiavanie noriem v tomto Návode na montáž a uvedených.
3.1 Všeobecné pokyny
-
Montáž, úpravy, demontáž a používanie pojazdného lešenia musia byť vykonávané v súlade s týmto Návodom na montáž a použitie alebo po konzultácii s výrobcom. Pri odovzdaní pojazdného lešenia tretím osobám na používanie musí byť používateľovi odovzdaný tento Návod na montáž a použitie. Tento Návod na montáž a použitie musí byť stále k dispozícii na mieste používania pojazdného lešenia.
-
Pri všetkých prácach je nutné používať vhodné osobné ochranné pracovné prostriedky.
-
Montáž, úpravy, demontáž, používanie a prevádzka pojazdného lešenia v exteriéri alebo mimo uzavretých priestorov sú povolené len pri vetre s rýchlosťou vetra menšou ako 12 m/s-1 (tj. sila vetra 6. stupňa medzinárodnej anemometrickej Beaufortovej stupnice). Pri sile vetra nad 6 stupňov Beaufortovej stupnice (silné vetvy v pohybe, hvizdanie v nadzemnom elektrickom vedení, ťažké použitie dáždníka) musí byť pojazdné lešenie premiestnené na miesto chránené pred vetrom alebo zabezpečené inými vhodnými opatreniami proti samovoľnému pojazdu a proti prevráteniu (napr. umiestnením na mieste chránenom pred vetrom alebo prikotvením ku konštrukcii).
-
Prípustné zaťaženie pojazdného lešenia je 2 kN/m² podľa triedy zaťaženia 3 ČSN EN 12811-1. Alternatívne je povolených 600 kg alebo štyri osoby na jednej úrovni pojazdného lešenia.
-
Maximálna prípustná výška podlážky pre pojazdné lešenie je 12 m v interiéri a 8 m v exteriéri. Nie je povolené zvyšovať výšku pomocou debien, rebríkov alebo iných zariadení.
-
Prístup na pracovnú podlahu pojazdného lešenia je možný len vnútornou stranou lešenia. Podlážky s otvorom musia byť usporiadané striedavo. Poklopy podlážok s výlezom musia byť po preliezaní uzavreté.
3.2 Montáž a demontáž
-
Na montáž a demontáž sú potrebné najmenej 2 osoby. Pri montáži nad 6 m sú potrebné najmenej 3 osoby.
-
Pred montážou je potrebné preskúmať správnu funkciu všetkých dielov. Môžu byť použité len nepoškodené originálne diely ALUFIX 5000
-
Pred montážou je potrebné skontrolovať nasledovné body:
-
Podklad musí byť rovný a dostatočne stabilný.
-
V okolí pojazdného lešenia nesmú byť žiadne prekážky.
-
Poškodené, chybné diely alebo diely, ktoré do systému nepatria, je zakázané používať.
-
Prípustné veterné podmienky musia umožňovať montáž lešenia
-
Tento Návod na montáž a použitie musí byť neustále k dispozícii na mieste použitia lešenia.
-
-
Pred použitím lešenia je potrebné preskúmať, či bola montáž vykonaná podľa návodu a bez chyby.


Legenda
x ≤ 0,60 m
y ≤ 3,40 m
z ≤ 2,25 m
-
Zvislá vzdialenosť medzi podlážkami nesmie byť väčšia ako 2,25 m.
-
Zvislá vzdialenosť od terénu k prvej podlážke nesmie byť väčšia ako 3,40 m. Ak je však prvá podlážka osadená maximálne do 0,60 m nad terénom, môže byť zvislá vzdialenosť medzi prvou podlážkou a nasledujúcou podlážkou až 3,40 m.
-
Používajte len originálne stabilizačné závažia ALUFIX, žiadne „náhradné záťaže“ ako kanistre, vedrá s vodou alebo pieskom atď.
-
Vertikálne rámy (prípadne vertikálne rámy a pojazdné oceľové rámy) je nutné zaistiť poistkami proti neúmyselnému zdvihnutiu.
-
Informácie o pojazdnom lešení musia byť po jeho dokončení umiestnené tak, aby boli dobre viditeľné zo zeme.
-
Odchýlky od tohto Návodu na montáž a použitie nie sú povolené!
-
Všetky zobrazenia v tomto Návode na montáž a použitie je potrebné chápať ako príklady!
3.3 Používanie
-
Umiestnenie a použitie akýchkoľvek zdvíhacích zariadení na pojazdnom lešení nie je povolené. Je potrebné sa vyhnúť alebo vziať do úvahy ďalšie možné zaťaženie vetrom napr. v dôsledku účinkov tunelového efektu, nezakrytých budov alebo rohov budov. Pred každým použitím lešenia je potrebné skontrolovať nasledovné body:
-
Pojazdné lešenie je v zvislej polohe (maximálny sklon 1 %).
-
Pojazdové kolieska sú zaistené a všetky sa dotýkajú zeme. Toho je možné dosiahnuť výškovým vyrovnaním u pojazdových koliesok.
-
Stabilizátory a/alebo závažia sú pripevnené v súlade s týmto Návodom na montáž a použitie a podpery (stabilizátory a kotvenie) sú účinné.
-
Pojazdné lešenie je zostavené podľa predpisov/návodu, nepoškodené a kompletné.
-
Okolité a poveternostné podmienky (napr. vietor) umožňujú použitie pojazdného lešenia.
-
-
Práce sú možné len na poschodiach s kompletnou bočnou ochranou, vrátane okopových zarážok.
-
Pojazdné lešenie nesmie byť zdvíhané ani premiestňované pomocou
žeriavu, vysokozdvižného vozíka alebo podobných zariadení. -
Pri jazde sa na lešení nesmie nachádzať žiadna osoba alebo voľný predmet.
-
Pred presunom pojazdného lešenia je potrebné uvoľniť brzdy pojazdových koliesok. Po premiestnení je nutné pojazdové kolieska zabrzdiť.
-
Pred použitím je potrebné preskúmať, či je pojazdné lešenie správne zmontované.
-
Osoby pracujúce na pojazdnom lešení sa nesmú opierať o zábradlie.
-
Pojazdným lešením je možné pohybovať len ručne a maximálne rýchlosťou chôdze. Pohyb pojazdným lešením je povolený len po rovnom teréne s dostatočnou nosnosťou a výlučne v pozdĺžnom smere alebo cez rohy. Sklon povrchu nesmie prekročiť 4 %. Je nutné vyvarovať sa akémukoľvek nárazu. Pri montáži pri fasáde sa smie jazdiť len pozdĺž steny. Pozor na prekážky vo výške (elektrické vedenie atď.)!
-
Bezpečnostná vzdialenosť od nadzemného elektrického vedenia je
najmenej 5 metrov. Je potrebné vziať do úvahy výkyv káblov vedenia.
-
Po vykonaní montáže sa uistite, že pojazdné lešenie je v zvislej polohe a že sa všetky kolieska dotýkajú zeme. Toho je možné dosiahnuť výškovým vyrovnaním u pojazdových koliesok. Ďalej je potrebné zaistiť, aby boli účinné aj všetky výložníky (stabilizátory a podpery stien). Bezpečnostná vzdialenosť od nadzemného elektrického vedenia je najmenej 5 metrov. Je potrebné vziať do úvahy výkyv káblov vedenia a priestor pre pohyb pracovníkov, vrátane materiálov, ktoré premiestňujú.
-
Premostenie dvoch susediacich pojazdných lešení nie je povolené
-
Nie je dovolené na podlahu skákať alebo na ňu niečo hádzať.
-
Pojazdné lešenie nesmie byť zakryté sieťami/plachtami atď. a/alebo použité ako bočná ochrana.
3.4 Kontrola, starostlivosť a údržba
-
S dielmi lešenia je potrebné manipulovať a prepravovať opatrne, aby nedošlo k ich poškodeniu.
-
Všetky diely lešenia musia byť skontrolované, či nie sú poškodené.
-
Je potrebné skontrolovať funkčnosť všetkých dielov lešenia a prekontrolovať, či diely lešenia nie sú znečistené.
-
Poškodené diely lešenia musia byť vymenené.
-
Diely lešenia nesmú byť dlhší čas vystavené teplotám pod –25⁰C resp. nad +70⁰C. Diely lešenia nesmú byť vystavené žiadnym agresívnym látkam.
-
Drevené súčasti lešenia (najmä okopové zarážky) môžu vplyvom vlhkosti hniť. Poškodené diely nemajú dostatočnú nosnosť/nesplňajú dostatočne svoju funkciu a nesmú sa používať. Poškodeniu drevených dielov je možné predísť ich skladovaním v suchých a dostatočne vetraných priestoroch.
4. Montáž – rady a tipy
Pred montážou skontrolujte, či sú všetky diely a náradie potrebné pre montáž pojazdného lešenia na stavenisku k dispozícii. Okrem toho je potrebné skontrolovať, či sú všetky diely v bezvadnom stave. Môžu sa používať len nepoškodené originálne diely pojazdného lešenia ALFIX. Poškodené alebo chybné diely sa nesmú používať.
4.1 Nebezpečenstvo pádu
Pri montáži a používaní je potrebné dodržiavať nasledovné pokyny, aby nevznikalo nebezpečenstvo pádu z lešenia:
-
Ak má byť podlážka osadená vo výške väčšej ako 2,25 m nad terénom alebo inou podlážkou, musí byť vzdialenosť najprv znížená na menej ako 2,25 m dočasnou inštaláciou inej podlážky.
-
Všetky podlážky, ktoré sú vzdialené viac ako 1,5 m od terénu, musia byť z vnútornej aj vonkajšej strany opatrené zábradlím. Pri inštalácii zábradlia si pracovník sadne na otvorenú podlážku s otvorom a položí nohy na jednu z priečok vertikálneho rámu. Až potom, čo je osadené zábradlie, je možné vstúpiť na podlážku.
-
Prístup na podlážku vyššiu ako 1 m je vždy cez priečky na vertikálnom ráme, cez otvor podlážky, nie lešením z vonkajšej strany. Iným spôsobom (napr. z vonkajšej strany lešenia) je možné vstupovať len na pojazdné lešenie s pracovným poschodím vo výške menšej ako 2 m. Na pojazdné lešenie nesmú byť pripevnené žiadne osobné ochranné pracovné prostriedky.
4.2 Pojazdové kolieska


-
Zabrzdenie pojazdových koliesok: Stlačte brzdovú páku (červená) smerom nadol.
-
Uvoľnenie brzd: Potiahnite za brzdovú páku smerom nahor
alebo zatlačte na opačnej strane smerom nadol. -
Pre pevné spojenie pojazdových koliesok s vertikálnym rámom/pojazdným oceľovým rámom vretenovú maticu zaistite krídlovou skrutkou.
-
Výšku pojazdového kolieska je možné nastaviť otáčaním vretena. Ak to chcete vykonať, najprv povolte krídlovú skrutku a potom pojazdové koliesko odľahčite miernym nadzdvihnutím pojazdného lešenia. Po nastavení sa krídlová skrutka zaškrutkuje späť do otvoru.
4.3 Zábradlie

Zábradlie musí byť namontované zvnútra nad 2. priečkou a pod 4. priečkou nad podlážkou vertikálneho rámu. Ak je podlážka výš ako 1,5 m nad terénom, vždy je nutné na oboch dlhších stranách pojazdného lešenia použiť zábradlie.
Montáž: Pripevnite zacvakávací drápový háku k vertikálnemu rámu. Stlačením sa zacvakávacia drápová spojka automaticky otvorí alebo zamkne. Aby sa znížila vynaložená námaha, je možné zacvakávací drápový háku otvoriť tiež a zafixovať v odomknutej polohe pred jej pripevnením.
Demontáž: Stlačte červené zaistenie zacvakávacieho drápového háku (najlepšie v hornej a dolnej časti zábradlia súčasne) smerom nadol. Potom je možné zábradlie vybrať z vertikálneho rámu.
Montáž
Demontáž4.4 Diagonály

Diagonály sú vždy inštalované na oboch stranách lešenia v opačných smeroch (v tvare x). Začiatok nasledujúcej diagonály leží na nasledujúcej voľnej priečke vertikálneho rámu priamo nad koncom spodnej diagonály. Jedna diagonála prekrýva výšku 1,68 m resp. 6 priečok vertikálneho rámu.
Montáž: Najprv položte diagonálu horným koncom na predpripravenú priečku vertikálneho rámu a pritiahnite diagonálu k sebe, až kým háčik nezapadne a bezpečnostné zaistenie sa automaticky neuzavrie. Diagonály musia byť umiestnené na spodnej trubke pojazdného oceľového rámu alebo spodnej priečke vertikálneho rámu a priliehať k zvislej trubke vertikálneho rámu. Háčiky diagonál musia byť umiestnené medzi zvislou trubkou vertikálneho rámu a šesťhrannou skrutkou na priečke vertikálneho rámu.
Demontáž: Bezpečnostné zaistenie diagonály sa otvorí rukou a potom sa diagonála odstráni od priečky vertikálneho rámu. To sa opakuje aj na druhej strane.
4.5 Podlážky

Podlážky sú zvyčajne namontované uprostred zvislého rámu, medzi dvoma skrutkami so šesťhrannou hlavou na priečke, ktoré zároveň slúžia ako skrutky so šesťhrannou hlavou, ktoré slúžia tiež ako zariadenie proti posunutiu. Zvyčajne je vzdialenosť medzi dvoma poschodiami max. 2,24 m alebo 8 priečok.
Podlážky s otvorom sa montujú nad seba vždy opačne, aby neboli otvory nad sebou. Pod 1 m sa podlážky plošiny montujú bez prístupu.
Montáž: Najprv umiestnite podlážku na dve priečky, do ktorých má byť zavesená. Potom posuňte podlážku cez jednu z dvoch priečok a jednoducho ju pritiahnite späť k sebe. Na konci podlážky je háčik s bezpečnostným zaistením, ktorý sa automaticky zaklapne a podlážky sa zafixujú do priečky. Na druhej strane podlážky sa západky háčikov otvárajú ručne.
Demontáž: Najprv ručne otvorte bezpečnostné zaistenie podlážky na prvej strane a potom zdvihnite podlážku z priečky. Potom položte podlážku späť na priečku so zatvoreným zaistením. Potom ručne otvorte druhú stranu a zložte podlážku von. Alternatívne môžu podlážku uvoľniť tiež dve osoby na oboch stranách súčasne.
Otevírání poklopu zespodu
Otevírání poklopu seshora-
Poklopy na podlážkach s otvorom musia byť okamžite zatvorené!
4.6 Okopové zarážky
Okopové zarážky sú potrebné len na poschodiach, ktoré sa používajú ako pracovné, nie na medziposchodiach. Najprv priložte k vertikálnemu rámu dve priečne okopové zarážky. Priehlbne musia smerovať nahor a plechové časti von! Potom vložte pozdĺžne okopové zarážky do priehlbní priečnych okopových zarážok.

4.7 Závažia

Závažia je možné umiestniť priamo na pojazdný oceľový rám alebo pomocou špeciálneho držiaka závažia. Držiak závažia je možné pripevniť k trubkám Ø 48, napr. na stabilizátor, na vertikálny rám alebo na pojazdný oceľový rám. Držiak môže pojať až 4 závažia. V prípade potreby je potrebné použiť ďalšie držiaky závažia.

4.8 Stabilizátory


Stabilizačné vlastnosti týchto dvoch typov sú totožné, výber závisí od potreby používateľa. V nasledujúcom texte je ako príklad použitia stabilizátora pojazdného, montáž stabilizátora tyčového k lešeniu prebieha rovnakým spôsobom.

Montáž:
-
Do každého stabilizátora vložte jedno pojazdové koliesko alebo vretenovú pätku. Pri použití pojazdových koliesok zaškrutkujte krídlové skrutky na matice vreten tak, aby zapadli do otvorov v stabilizátoroch.
-
Pripájte priečky vertikálneho rámu pomocou dvoch spojok. Jedna spojka každého stabilizátora sa musí dotýkať spodnej strany priečky.

-
Odskrutkujte pojazdové koliesko/vretenovú pätku každého stabilizátora, až kým nebude stáť na zemi. Za týmto účelom povolte krídlovú maticu pojazdového kolieska a potom ju zaškrutkujte späť do otvoru stabilizátora.
-
Stabilizátory pojazdného lešenia môžu byť ešte vystužené proti prípadnému skrúteniu alebo otáčaniu. Za týmto účelom sa zhora na prostredné priečky stabilizátorov inštaluje zábradlie.

4.9 Podpera stien

Kotvenie opretím (bez hmoždiniek)
Tento spôsob kotvenia sa používa pri montáži k strane, napr. pri stene domu. Umožňuje rýchlu jazdu lešenia rovnobežne so stenou. Podpera je vždy namontovaná na oboch vertikálnych rámoch priamo pod najvyšším poschodím pojazdného lešenia.
Montáž: Kotva je spojená s vertikálnym rámom pomocou spojky tak, že sa koniec kotvy opiera o stenu. Po dokončení montáže skontrolujte, či sa trubka stále dotýka steny. Ak to tak nie je, kotva musí byť znova namontovaná. Aby nedošlo k poškodeniu podkladu, odporúčame pripevniť vhodnú tlmiacu podložku medzi stenu a koniec kotvy.

Pevné kotvenie
Tento spôsob kotvenia sa používa pri montáži k strane, napr. pri stene domu. Slúži na pevné uchopenie pojazdného lešenia k stene. Kotva je vždy namontovaná na oboch vertikálnych rámoch priamo pod podlážkou najvyššieho poschodia pojazdného lešenia nad pojazdnými oceľovými rámami. Ak sú namontované všetky štyri kotvy na stenu, je možné upustiť od zaťaženia pomocou závažia.
Inštalácia: Tento spôsob kotvenia sa používa pri montáži k strane, napr. pri stene domu. Slúži na pevné uchopenie pojazdného lešenia k stene. Kotva je vždy namontovaná na oboch vertikálnych rámoch priamo pod podlážkou najvyššieho poschodia pojazdného lešenia nad pojazdnými oceľovými rámami. Ak sú namontované všetky štyri kotvy na stenu, je možné upustiť od zaťaženia pomocou závažia.
5. Montáž a demontáž – postup

Presné vykonanie jednotlivých typov pojazdných veží podľa ich výšky sú k nájdeniu v kapitole 2., bod 2.1..
Pri montáži a demontáži sú potrebné najmenej dve osoby, vo výške montáže nad 6 m sú potrebné tri osoby. Diely lešenia, ktoré nie je možné prepravovať vnútrom pojazdnej lešeniackej veže, sú transportované zo strany lešenia.
Všetky zobrazenia pracovných postupov v tomto Návode na montáž a použitie je potrebné chápať ako príklady!
5.1 Montáž pojazdného lešenia ALUFIX 5002 (bez pojazdných
oceľových rámov)
-
Do každého vertikálneho rámu sa zasunú dve pojazdové kolieska a vretenovou maticou sa zaistí krídlovou skrutkou tak, že zasiahnu do otvoru vertikálneho rámu. Pojazdové kolieska sa zaistia stlačením brzdy smerom nadol.
-
Postavte vertikálne rámy a oba prepojte zábradlím, aby sa neprevrátili (obr. 2.).
-
Potom lešenie vyrovnajte (pozdĺžne i priečne) pomocou vodováhy. Výškové vyrovnanie sa vykonáva zdvihnutím vertikálnych rámov vytočením pojazdových koliesok. Po vyrovnaní sa krídlové skrutky zaškrutkujú späť do otvorov vo vertikálnych rámoch, aby sa zaistili pojazdové kolieska.
So systémom ALUFIX 5002 nasledujú ďalšie kroky montáže:
-
Potom nasleduje montáž diagonál a podlážky s výlezom.
-
Obe zábradlia sa potom nasádzajú v sede (pozri stranu 13) a nakoniec sa pridajú okopové zarážky na pracovné poschodie lešenia. Potom presuňte zábradlie namontované podľa bodu 2. do správnej polohy.

5.2 Montáž pojazdného lešenia ALUFIX 5003 – 5009 (s pojazdnými oceľovými rámami)
-
Zabrzdite pojazdové kolieska a nasaďte ich do pojazdných oceľových rámov.
-
Postavte pojazdné oceľové rámy a spojte ich zábradlím, spevňujúcou príhradou alebo podlážkou bez otvoru podľa typu pojazdnej veže, aby sa zabránilo prevráteniu. Potom zrovnajte pojazdové kolieska do rovnakej výšky pomocou vretenovej matice. Pri niektorých typoch pojazdných veží je toto zábradlie len dočasne a je možné ho odstrániť po nasadení diagonál.
-
Na namontovanú základňu na oboch stranách nasaďte vertikálny rám 1,96 m do boku alebo do stredu podľa vašich potrieb. Nasadnuté vertikálne rámy sa musia okamžite spojiť pomocou poistky s pojazdným oceľovým rámom alebo s iným vertikálnym rámom.
-
Potom sa namontujú diagonály, na každej strane jedna a opačným smerom. Zaveszte najnižšiu podlážku. Zvislá vzdialenosť od terénu k prvej podlahe nesmie byť väčšia ako 3,40. Ak je však prvá podlaha umiestnená do výšky 0,6 m od terénu, je možné nasledujúcu podlážku umiestniť vo výške až 3,40 m od tejto podlážky.
-
Lešenie sa teraz vyrovná vodorovne (priečne i pozdĺžne) v rozmedzí sklonu ±1 % pomocou vodováhy. Výškové vyrovnanie sa vykonáva zdvihnutím pojazdového rámu, uvoľnením krídlových skrutiek pojazdových koliesok a následným vysunutím pojazdových koliesok. Po dokončení vyrovnania sa krídlové skrutky zaškrutkujú späť do otvorov v pojazdových rámoch, aby sa pojazdové kolieska k lešeniu zaistili.

-
V závislosti od zvolenej varianty montáže musia byť namontované aj stabilizátory a závažia.

-
Pred zaťažením konkrétneho poschodia lešenia musí byť zaistené, že sú nainštalované všetky spodné diagonály a pozdĺžne vzpery, prípadne závažia a stabilizátory pre daný typ pojazdnej veže. Ak je podlážka osadená výš ako 1 m nad terénom, musí byť nainštalovaná podlážka s výlezom a zábradlie z polohy v sede (pozri stranu 13). Na podlážky vo výške nad 1 m sa smie vstupovať len vtedy, ak je na oboch stranách nainštalované zábradlie. Poklop na podlážke s otvorom musí byť po vstupe na podlážku okamžite zatvorený.

-
Ďalšie vertikálne rámy sa montujú až do výšky, v ktorej má byť osadené zábradlie ďalšieho poschodia lešenia. Pri vzdialenosti podlážok 2,24 m je potrebných 12 priečok (3,30 m) nad podlahou. Ak je za týmto účelom potrebné umiestniť dva vertikálne rámy na seba, nasunú sa najprv na seba a potom sa k sebe zaistia. Tieto rámy sa tiež pomocou poistiek vzájomne spoja s ďalšími rámami.

-
Do rámov najprv vložte diagonály a potom podlážku vo vzdialenosti 2,24 m od seba (8 priečok). Nakoniec sa namontujú zábradlia z polohy v sede. Montážna podlážka už nie je potrebná.

-
Pre pojazdné lešenie typu 5003, 5004 a 5005 môžete teraz prejsť priamo k montáži okopových zarážok. Pri väčších typoch pojazdných veží budú analogicky k bodom 8 a 9 rovnakým spôsobom namontované ďalšie rámy, diagonály, podlážky a zábradlia.

-
Po dosiahnutí konečnej výšky lešenia sa namontujú okopové zarážky.
5.3 Demontáž a prestavba
Demontáž pojazdného lešenia ALFIX prebieha rovnakým spôsobom ako vyššie uvedená montáž len v opačnom poradí.
Demontáž poschodia lešenia prebieha v nasledujúcom poradí:
Diagonály sa demontujú, ak presahujú nad poschodie lešenia. Na opačnej strane podlážky s otvorom ako je poklop sa otvorí horný a spodný zámok zábradlia a zábradlie sa mierne odklopí od trubky. Druhé dve bezpečnostné zaistenia zábradlia sú otvárané zo sedu v otvore podlážky a zábradlia sú následne zdemontované.
Pri demontáži sa musia rovnako používať montážne úrovne s maximálnou vzdialenosťou 2,24 m (8 priečok).
Žiadne diely nesmú byť hádzané z lešenia. Pri prestavbe je potrebné lešenie v nevyhnutnom rozsahu podľa návodu demontovať a potom znova zostaviť podľa bodu 5.2. Osobitnú pozornosť je potrebné venovať tomu, aby záťažové a stabilizačné prvky neboli demontované príliš skoro, prípadne inštalované príliš neskoro.
6. Prehľad dielov

Kód 30 01 512

Kód 30 01 596

Kód 30 02 030

Kód 30 02 031

Kód 30 03 000

Kód 30 08 610

Kód 30 05 610

Kód 30 05 520

Kód 30 09 001

Kód 30 07 500

Kód 30 04 560

Kód 30 09 010

Kód 30 20 011

Kód 30 20 015

Kód 13 61 040

Kód 30 06 250

Kód 13 01 019

Kód 11 51 060

mm / 10 kN
Kód 14 12 007
7. Technické údaje
| Výška lešenia: | 3,20 – 13,45 m |
| Veľkosť pracovnej plochy | 0,6 x 2,7 m |
| Maximálne zaťaženie podlážky: | 200 kg/m² |
| Celkové rozmery | 5002 | 5003 | 5004 | 5005 | 5006 | 5007 | 5008 | 5009 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Pracovná výška (m)
|
3,20 | 4,30 | 5,60 | 6,75 | 7,60 | 8,70 | 9,55 | 10,65 |
|
Výška lešenia (m)
|
2,45 | 3,55 | 4,85 | 6,00 | 6,80 | 7,95 | 8,80 | 9,90 |
|
Výška podlahy (m)
|
1,20 | 2,30 | 3,60 | 4,75 | 5,60 | 6,70 | 7,55 | 8,65 |
| Váha (kg) | 85 | 133 | 187 | 226 | 240 | 262 | 265 | 311 |
| Prvky | Kód | 5002 | 5003 | 5004 | 5005 | 5006 | 5007 | 5008 | 5009 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Vertikálny rám 1,96 m | 30 01 569 | 2 | 2 | 4 | 4 | 6 | 6 | 8 | 8 |
| Vertikálny rám 1,12 m | 30 01 512 | – | 2 | – | 2 | – | 2 | – | 2 |
| Zábradlie | 30 03 000 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
| Podlážka bez otvoru | 30 02 031 | – | – | 1 | 1 | 1 | – | 1 | – |
| Podlážka s otvorom | 30 02 030 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 |
| Diagonála | 30 04 560 | 2 | 2 | 4 | 4 | 6 | 6 | 8 | 10 |
| Pozdĺžna vzpera | 30 08 610 | – | 2 | – | 4 | 4 | 8 | 8 | 12 |
| Pojazdové koliesko | 30 06 201 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Poistka | 30 06 250 | – | 8 | 8 | 12 | 12 | 16 | 16 | 20 |
| Pojazdný oceľový rám 5000 | 30 07 500 | – | – | – | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Okopová zarážka pozdĺžna | 30 05 510 | – | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Okopová zarážka priečna | 30 05 520 | – | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
|
Zaťaženie závažím
výrobcom ODporúčANÉ množstvo
umiestnenie vertikálneho rámu / počet stabilizátorov
|
Umiestnenie | 5002 | 5003 | 5004 | 5005 | 5006 | 5007 | 5008 | 5009 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Na stred / bez stabilizátora | v uzavretom priestore | – | – | – | – | – | 4 | 8 | 8 |
| Na strane / bez stabilizátora | – | – | 2 | 4 | 6 | 8 | 10 | 10 | |
| Použité kotvenie | – | – | – | – | – | – | – | – | |
| Na stred / 2x stabilizátor | – | – | – | – | – | – | – | – | |
| Na strane / 4x stabilizátor | – | – | – | – | – | – | – | – | |
| Bez pojazdného rámu | 4 | x | x | x | x | x | x | x | |
| Na stred / bez stabilizátora | na voľnom priestranstve | – | – | – | 12 | 20 | 28 | 36 | x |
| Na strane / bez stabilizátora | – | 2 | 6 | 10 | 20 | 28 | 36 | x | |
| Použité kotvenie | – | – | – | – | 4 | 6 | 10 | – | |
| Na stred / 2x stabilizátor | – | – | – | – | 2 | 6 | 10 | x | |
| Na strane / 4x stabilizátor | – | – | – | – | – | – | 8 | x | |
| Bez pojazdného rámu | 16 | x | x | x | x | x | x | x |
Čísla v tabuľke zodpovedajú 1 ks závažia – 10 kg
